pb.pl
w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

Ranking Gazel Biznesu 2011

KUP LICENCJĘ
WK, JKW
Pin It email print

Zestawienie Gazel Biznesu — najdynamiczniejszych małych i średnich firm — "Puls Biznesu" wydaje już po raz dwunasty. Po raz pierwszy jednak wyłania się z niego niejednoznaczny obraz sektora MŚP

 

Notowania

euro, ropa brent

Wraz z dzisiejszym wydaniem „Pulsu Biznesu” do rąk prenumeratorów trafia kolejny ranking „Gazele Biznesu 2011”. To najbardziej znana tego typu lista w Polsce.

Dzięki długiej historii, regularnej publikacji i czytelnym kryteriom zestawienie zapewniło sobie uznanie przedsiębiorstw, dla których tytuł Gazeli Biznesu stał się potwierdzeniem dobrej kondycji i uczciwości.


Kup pełny raport z bazą Gazel 2011>>

Kup katalog Gazel 2011>>

Atutem rankingu jest także to, że jest opracowywany z myślą o małych i średnich firmach, dla których inne rankingi są niedostępne. Tytułu Gazeli Biznesu nie przyznaje żadne jury. Firmy muszą na niego po prostu zapracować, osiągając coraz lepsze wyniki w kolejnych latach. O miejscu w rankingu decyduje bowiem procentowy przyrost obrotów, który firma osiąga w ciągu trzech lat. Opracowaniem zestawienia na zlecenie „Pulsu Biznesu” zajmuje się wywiadowania gospodarcza Coface, wyspecjalizowana w gromadzeniu i opracowywaniu informacji o firmach.

…i o czym mówi

Dwanaście lat obserwacji zmian na liście Gazel Biznesu pozwala stwierdzić, że jest ona prawdziwym zwierciadłem, w którym odbija się stan sektora MŚP. Gdy koniunktura jest dla niego łaskawsza, lista się wydłuża, gdy się psuje — firm w zestawieniu ubywa.

Na tegoroczną listę, która powstała na podstawie wyników firm z lat 2008-10, kiedy gospodarka przyspieszała, zakwalifikowało się 3779 przedsiębiorstw, czyli o prawie 300 więcej niż przed rokiem. Po trzech latach spadku jest to pierwszy rok, w którym firm w zestawieniu przybyło. O polepszeniu kondycji małych i średnich firm świadczy również to, że połowa tegorocznych Gazel Biznesu była notowana także w poprzednim wydaniu rankingu. To norma, gdy gospodarka jest stabilna. Kiedy pojawiają się zawirowania, z zestawienia wypada nawet 70 proc. laureatów z poprzedniego roku.

Niestety, o ile tegoroczna lista niesie optymistyczne wieści, o tyle nastroje przedsiębiorców nie są najlepsze. „Puls Biznesu” pisze o Gazelach Biznesu i analizuje ich opinie oraz skłonność do różnych działań. Od dziesięciu kwartałów cyklicznie ankietuje po około 200 Gazel, zadając im zestaw pytań związanych z sytuacją firmy i dotyczących planów. W ten sposób powstaje „Gazelowy Indeks Tendencji” (GIT), który pokazuje, jak zmienia się koniunktura w gospodarce i co czeka nas w przyszłości. Dotychczas wynikające z ankiet zapowiedzi zawsze się potwierdzały. Niestety, wyniki najnowszego badania nie nastrajają optymistycznie. Przedsiębiorcy jeszcze nigdy nie oceniali perspektyw dla swoich firm tak źle jak pod koniec 2011 r. Odsetek tych, którzy uważają, że sytuacja ich firm będzie się pogarszała, wzrósł przez kwartał z 9 do 26 proc. Proporcjonalnie ubyło optymistów. Od kilku miesięcy przedsiębiorcy przygotowują się na nadchodzące problemy. Przede wszystkim szukają oszczędności w inwestycjach. Odsetek firm, które zamierzają ograniczyć plany inwestycyjne, wzrósł przez pół roku z 16 do 30 proc. Tak znaczny odwrót od inwestycji Gazele deklarowały ostatni raz w trzecim kwartale 2009 r. Z 7 do 21 proc. przybyło też firm, które planują redukcję zatrudnienia. Prognozy nie są więc optymistyczne. Jednak dynamiczne małe i średnie firmy nazwaliśmy Gazelami nie bez powodu. Podobnie jak ich odpowiedniczki ze świata zwierząt Gazele Biznesu umieją się szybko dostosować do zmian otoczenia. Dlatego pozostaje nadzieja, że kiedy zawirowania na rynkach finansowych wygasną, laureaci naszego rankingu jako pierwsi rozpoczną szybki rozwój swoich firm.

Kryteria rankingu

Gazela Biznesu 2011 jest firmą, która:

rozpoczęła działalność przed rokiem 2008 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś; w latach 2008-10 ani razu nie odnotowała straty; w latach 2008-10 z roku na rok odnotowywała przyrost sprzedaży; w roku 2008 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł; przynajmniej od roku 2008 publikuje wyniki finansowe w „Monitorze Polskim B” lub udostępniła je firmie Coface Poland albo redakcji „Pulsu Biznesu”.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu izamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

Teksty Polskiej Agencji Prasowej

Komentarze


News

Gospodarka europejska nadal będzie dryfować...

Zauważalne jest...
News

Krytyczne ważne informacje a zysk i inne...

Co potrzebujemy jeszcze...
News

7 urodziny Catalyst, ale co dalej?

30 września 2009 roku...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na czwartek,...

Kontrakty terminowe na...
News

Konstytucyjna innowacyjność

Jeśli wicepremiera już od...
News

Negatywne konsekwencje krytycznych i...

Jeżeli na stanowisku...
News

Jak zniesmaczyć dziennikarza

To będzie elementarz...
News

Chinese

Środa: słówko na dziś. Czyta Kevin Aiston.
Najlepsze blogi o biznesie

rejestracja

Organizator

PB

Autor rankingu

cofface

Partner strategiczny

PKO BP

Partner

PZU

Partner

ORLEN

Patron medialny

Bankier.pl



Kup ranking Gazel Biznesu 2015 w wersji elektronicznej

Sekcje

Oferty Pulsu Biznesu